onsdag 16 mars 2011

Sexlektioner i kärlek

Igår var jag på Pocketförlagets 5-årsfest. Är utgiven där med Drama Queens och kommer med en roman nån gång nästa år.




Förlagsfester är en tummelplats för ömsesidig beundran. Åsa Larsson sa att hon älskar mig och jag sa till Martin Svensson i sin ständigt randiga tröja att jag älskar honom och nån viskade med ett sprudlande fniss att nån var kåt på nån annan och sen gick alla hem och var helpeppade och sprängfulla av ömsesidig beundran, men innan dess hade bilder av lyckliga författare som alla älskar att sola sig i varandras varma glans taggats på FB av Martina Haag.

Jag vet, vi är alla ganska gamla men ändå skitsnygga och när jag kollar i en tonårsblogg som jag följer så känner jag igen stämningen från när livet är bra och man är bland vänner.

Så hade jag det här samtalet med en författare som frågade vad jag skriver om i mina ungdomsböcker.
- Sex, svarade jag.
- Varför då? undrade han.
- För att ungdomar har sex, svarade jag.
- Jaha, sa han.

6 kommentarer:

  1. Det är för mycket sex i ungdomsböcker, för mycket som gör att många ungdomar tror att sex är vardagsmat och ok och att alla gör det... Vilket är fel.
    Vi läser till exempel för mycket om tjejer som har sex fast de kanske egentligen inte vill ha det. Hur tänker en sådan författare eller ett förlag. Varför måste man fylla ungdoms-hyllorna i bokaffären med snusk?!
    Varför vill ni skapa en generation med lättfotade flickor? För att inte tala om vad ni gör med killarna som läser smörjan! Ni lär dem helt fel saker.
    Jag har fått nog med denna billiga syn på kvinnokroppen.
    Varför är det fel att få vara speciell? Varför får man inte spara på sig?!
    SEX ÄR INTE SNABBMAT!
    Sex ska vara speciellt och reserverat.
    Jag hoppas på att få se mer kärlek än porr i hyllorna.
    Hälsningar,
    en romantiker

    SvaraRadera
  2. Hej du Anonym!

    Jag både förstår och respekterar din kommentar, och är glad för att du har hittat hit, till mig. Tack! Kallar också mig själv för romantiker, men en galet vild sådan och för mig har kärlek alltid haft en stark sexuell koppling. Längtan, så där obeskrivligt het som ungdomskärlek kan bli, vill in under huden på den man älskar och kraften blir fysisk! Men jag vet, och håller med dig om, att alla inte vill! Men jag skriver för de som vill det, och tar också upp massor av tveksamhet och funderingar runt väntan. MEN, jättestort MEN, aldrig att tjejer är lättfotade för att de också vill. Det MÅSTE gå bort, så här 2011.

    Blir så nyfiken på dig, och alla som läser - hur hittade du hit till bloggen?

    Må allra bäst

    Lina

    SvaraRadera
  3. Jo Anonym, jag glömde hälsa från Niklas Krog som jag ju skriver med, att han också tycker som jag, att sex och kärlek ihop inte är porr. Hoppas att du förstår vår synvinkel också!

    Kram

    Lina

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Tråkig skåp mat längtar man inte till.
    Det som man ser som extraordinärt är det som behåller förtrollningen.
    Du säger att du är kär i kärleken, var det då. Du verkar mer kär i sex och verkar tro att sex är kärlek...!?
    Om du inte hade delat med dig av din kropp lite för lättsamt när du var ung, kanske du fortfarande hade tyckt att fysisk kärlek var stort och lika häftig som dina känslor var när du var ung.
    Jag tror det är viktigt att hålla sig till tanken och tron på en "kärlek", då kommer man nog alltid att uppskatta det man har med den personen. Inte längta efter andra, annat eller mer. Jag sett gamla människor som fortfarnade pussas och håller varandra i handen, det är så fint!
    Kärlek kan också vara längtan och att stå emot fysiska lustar tillsammans och kan vara mer spännande.
    Varför sälja sig kort? Varför säga att det är OK att ha sex och släppa för plötsliga lustar?! Varför vara lika slapp med sin moral som de som är moral-lösa? Det är aldrig OK att sälja sig kort, vilket man gör om man lurar sig själv att tro annat.
    Jag hoppas du misslyckas med att förvandla 2011, syndigt förfall är redan överallt, det behövs ingen mer hjälp i från dig.

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym!

    Tråkigt att du dömer mig så hårt och att du önskar att jag ska misslyckas. Jag brukar försöka låta bli att döma människor och faktiskt önskar jag dig all lycka i världen. Med lite tur hoppas jag att jag kan fortsätta göra det jag gör och jag hoppas att du ska få göra detsamma.

    Och vet du, jag är tacksam för alla samtal.

    Må bäst och var rädd om dig

    Lina

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym, har gått o funderat på det här med tråkig skåpmat? Vad menar du, vad har jag skrivit om det? Jag tycker alls inte att ständigt nya relationer är bättre än gamla, sex blir ju ofta bättre med tiden? Eller hur? Men man måste ju få börja nånstans, visst? Varför har det gjort mig mer lättfotad?

    Är verkligen intresserad av dina tankar!

    Lina

    SvaraRadera