fredag 6 maj 2011

Börjar bli fint hemma hos mig!
















Oiiii, blommor utanför dörren, den nya trappan med veranda som jag knappt lärt mig hitta till.
Slet upp pappret, varligt utan tålamod.
Värmeilningar i magen, vem, vem?

Men jag hoppades, från förlaget, grattis till nya boken.
Ett förlag som skickar blommor tror på dig. Blommor är det finaste kvittot.
Blev väldigt glad. Hela skrivprocessen vilar i den där buketten.

Ibland tar det två månader att skriva en bok, ibland två år eller fyra.
Den här skrev jag med halsbränna mellan 8 oktober och 8 december 2009.
Skrev snabbt, för att historien åt mig, men för att hinna innan Lotta
som kanske kanske skulle bli min förläggare skulle iväg och föda barn.
Annars hade jag fått vänta nio månader.

Så omskrivning och redigering och hela fadderutten.
När man kräks på manuset är det klart, säger en gammal kollega men med
helt andra ord.

Kommer ihåg, 2005 när Vildängel kom ut.
Fick så mycket vackra blommor att jag var uppe en hel natt och fotograferade dem på mitt köksbord.
Gjorde ett collage till redaktionen på förlaget.
Älskar ju dem för att de ser det bästa i mig.

Blommor från BonnierCarlsenfamiljen

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har fått hem boken! Tokglad är jag!
    Tack och kram :)

    SvaraRadera
  2. Gulliga Clara, åh vad mysigt att du är glad för boken. Vet du, att jag blev överlycklig när den kom till mig också. Är kär i min bok, japp, det är jag.

    SvaraRadera
  3. Lina, där du är är det alltid fint!

    SvaraRadera