lördag 12 maj 2012

Min ungdom




Vad hade jag för drömyrke som ung?
Bartender, frisör, allt för att kunna resa runt världen och reta pappa. Bo på en strand i Västindien med supersnygga killar som pappa inte såg nån framtid för mig tillsammans med. Designer skulle jag bli, tills mitt eget sömmande visade sig uslare än mina kvalitetskrav. Författare och journalist. Journalist för att det verkade enklare. Sen författare för att det verkade enklare.

Hur gammal var du första gången du hånglade?
Tolv tror jag, jo, strax före skolavslutningen i femman. Det var den vackraste maj nånsin och så lycklig har jag nog aldrig varit. Var kär i en kille, Mille, hejhej, vi är kompisar på fb nu, frågade chans, mina kompisar Louise och Camilla trodde aldrig att jag skulle våga, han sa nej, dan efter frågade han. Tre veckor fick jag ha hans id-bricka och vi hånglade hemma hos Milles polare Nicke i deras inredda garage eller nåt. Det är kul att minnas.

Vad var du för typ på gymnasiet?
Tog IB på en jättelik skola i London, sen på internatskola i Oxford, lite natt och dag. Nyinflyttad i London, gick i punkgrottor och köpte batikfärgade snickarbrallor med kedjor, hade superblonderat hår, så kom Madonnas Borderline och Like a virgin och jag var hon med svarta spetsbehåband men ändå jag, alltid väldigt färgstarka kläder, stickade och sydde och svindyra designers men alltid udda grejer. Extremt aktiv, tränade, dansade som en galning, red och cyklade i natten fastän det var ständig våldtäktsvarning i Oxford. Gillade bara de värsta killarna. Lycklig, så in i helvete fast nere på botten också, hade lite bulimi.

Vilka kändisposters satt uppklistrade på väggarna i ditt tonårsrum?

Jag hade tavlor. En med färgade parallellogram som jag låg och funderade på om de var konkava eller konvexa. Det gör jag fortfarande. Grejen med konst eller musik som blir hits eller böcker som blir klassiker är att de håller över tid, ibland galet lång tid. Och jag har aldrig undrat om de som skriver de här mästerverken, eller målar dem, om det vet just när det sker. Det stora. Skulle vilja kunna det tricket mer än nåt annat.

Vad vet du idag som du önskar att du visste när du var 15?
Att du aldrig kan fixa det med en annan människa om inte båda vill. Bli vänner, ha en god syskonrelation, föräldra/barn, vänskap, kärlek. Och att man ibland måste släppa det man allra mest vill. Ibland ger endast döden försoning.
-       Fast helvete heller, det hade jag aldrig velat veta!
Jag hade inte velat vara utan en enda sekund av fåfäng kamp, strid och ur blod utvunna tårar. Det hade inte varit mitt liv då.

 Min pirat. Framtiden är hennes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar