onsdag 2 maj 2012

Stresshantering



Hur hanterar du stress? kunde ha varit frågan på intervjusvaret jag gav idag: Läsa böcker.
Fast riktigt så enkelt var det inte.

Bevisligen fixar hjärnor, iaf unga hjärnor att multitaska, men lika bevisligen är det svårt att komma ner i varv och fördjupa sig efter att ha statusuppdaterat, tweetat, zappat, messat, fejstajmat, instagrammat och ja, ni vet.
Fallit offer för ett väl upparbetat bekräftelsebehov.

Jag har byggt in allt det där i mitt arbetsschema och använder order prokrastinera.
Jag bara förbereder mig.
Istället för att gnälla på mig själv för att jag slösar bort tid får jag leka bort bestämd tid.
Den bortlekta tiden flåsar mig sen i nacken och gör nytta.

Och så läser jag böcker, och tvingar ungarna att se hela filmer utan paddan och allt det där. Me too.
Det skänker mig lugn och jag missar aldrig en deadline, en hederssak som förenklas av att vara tävlingsmänniska.

Men, har jag aldrig oro i kroppen?
Jo, alldeles för mycket, så om jag vaknar och märker att det är en dålig dag tränar jag först.
Efter 15-20 minuter kickar endorfinerna in och då slutar hjärna mala.
Problem löser sig, eller, blir mer lätt överskådliga.
Ok, det låter för bra för att vara sant. Målet är att jämt hantera oro så.

Och är det livsfarligt att missa en deadline?
Nix.
Det enda som är verkligt viktigt är att vara ärlig, rak och inte skylla på andra människor.
Och lära av sina misstag. Eller vila om man håller på att ta slut.

Alltså, åskådliggör dina fallgropar. Tillåt dem en stund. Ät choklad.
Fan, nu spårade jag ur igen.
Så här då:
F: Varför ska man läsa böcker?
S: För att det gör livet roligare.
F: Varför ska man råda ordning i sitt eget kaos och leverera uppgifter i tid?
S: För att man mår galet mycket bättre då. Leverera i tid och betala räkningar utan påminnelse kan nästan liknas vid orgasm.
F: Men stressar du aldrig?
S: Jag har valt att kalla det jäkt. Stress ger en negativ klang. Medvetandegör dina processer.
F: Men är inte allt det där BS?
S: Jo, men det funkar för mig. Tricket är att hitta sin egen metod och strunta i andras.
F: Hur pluggade du i skolan då, på gymnasiet?
S: Galna uppesittarnätter och sen tog jag en liten Baileys och kraschade på eftermiddagen nästa dag.
Iaf under examensperioden då jag tog IB.
F: Fick du bra betyg?
S: Ja.
F: Har du haft nytta av det?
S: Tveksamt, ja och nej. Nej för min karriär eftersom jag nästan aldrig har sökt jobb, ja för att jag lärde mig en massa om livet. Mest av att läsa böcker [cool]

Första pris går till mig för ett snurrigt resonemang. Nu går jag ut och cyklar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar