måndag 7 maj 2012

Handbok i självförakt


Från lågt till lägre.
Slemmet på avskummet.
Hur man skjuter sig själv i foten, men missar och kapar båda knäna samtidigt.

- För du har rätt Lina, det finns verkligen inget bättre ord än hemskt för att beskriva vad du har orsakat dig själv, säger Maria muntert med ett gapskratt.

Så börjar hon bidra med fler liknelser:

Från ruin till avgrund på en dag.
Hur man sänker sig själv på riktigt och aldrig gör comeback. 
Smöra rutschkanan så går det utför snabbare. 
- Det är en sån självhjälpsbok du ska skriva Lina! Mer självförakt på 10 dagar. 


För Maria, min Maria, goda fe och skyddsängel på jorden vet att uppåttjack gör dålig nytta när jag behöver vältra mig i självförvållad olycka och totalt misslyckande innan jag som en sån där leksaksgubbe studsar tillbaka.

Att man måste få inse att man är dum i huvudet innan man kommer igen.
För att överlevnad aldrig är ett val.
Det är en skyldighet.

Men under tiden, har alltid vetat att den ska komma ikapp mig en dag, världens bästa filmtitel.
Things to do in Denver when you're dead. Eller Stockholm.





2 kommentarer:

  1. Maria verkar vara en bra kamrat.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Maria är en jättebra kamrat Åsa. Och du är fin som säger det:-)

    SvaraRadera