onsdag 30 november 2011

Lovely Miss L på klassrumsbild från deckarskriv


Skrev ett jättebra manus, med ett mord. Nu skulle även jag bli rik, berömd och allt det andra.
Såklart.
- Jo, jättebra, sa min förläggare. Om du tar bort mordet.

Knatter, knatter.
Solen skiner in över Lemshagasjön och jag har pratat med åttorna om hur man bör göra.
Det kan jag iaf.

Dagens skrivtips: Skriv så att det känns, sa jag. Min kompis Andreas Roman som skriver skräck blir nästan galen av att hans manus är så läskiga. Och Mari Jungstedt blir så rädd för sina egna Gotlandsmord att hon ställer ut sin mans stövlar framför huset ifall det skulle komma en mördare gående ur skogen. Trots att de flesta gotländska morden är uppfunna av de deckarförfattare som befolkar ön.
Man får bli rädd, glad, ledsen, upphetsad över sin egen text. Om inte jag blir det när jag skriver sexscener, hur ska då nån annan kunna tro på texten?
Äntligen rörde klassen på sig. Spridda fniss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar