fredag 23 december 2011

Första kyssen


Var Lucie idag, mitt litterära alter ego. Hon är tydligen rätt cool.
Stod på Birger Jarlsgatan, väntade på min gudmor som pep iväg en stund åt ena hållet, och på min Maria som kom från ett annat.

Då dök en skitsnygg kille upp och kramade om mig. Vi brukade hänga på Riche för tvåhundra år sedan. Så försvann han i en virvelvind och Maria dök upp med ett heligt bokmanus i kasse till mig.
Åh, ynnesten att få läsa hennes ord.
- Vad glad du ser ut, sa hon.
- Kom det fram en ursnygg kille till dig? frågade min gudmor. Jag såg honom backa när han fick syn på nån och gå tillbaka. Var det till dig?

Japp. För så här dagarna innan jul ska allting glittra och spraka. Som blinget på min arm som jag fick av gudmor. Tacktack och tack igen.
(Alter ego Lucie har alltid vackra smycken när hon ler mot världen.)

Som för Turk & Timotej, i vars fotspår jag har vandrat.
Just den 22 december möts de i boken om deras heta vinternatt.
Så jag har kikat på kaféet de hänger på i PK-huset, strosat på NK, över Stureplan.
Tittat in på 7-Eleven där de kysser varandra första gången. Kalla händer, varma tungor.

Skrivtips:
Stjäl från andra böcker, det har jag sagt förut. Idag har jag köpt Shakespeares Othello för att jag bara vet att historien om svartsjuka och utanförskap ska bli till min i en bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar