fredag 15 augusti 2014

- Du och jag, vi har ju inbyggda sittkuddar, sa biologifröken, klappade på sin rumpa och pekade på min.



Vi var på utflykt i 9:an, och jag var verkligen skitbra på biologi.
Och sen gav hon de två 5:orna som fanns att ge i betyg till Henric och Gustaf.
(Förlåt Henric och Gustaf för att jag lämnar ut er. Det kanske inte ens var ni, men vi 3 var ju bäst i klassen.)
- Inte för att killarna är bättre än Lina på biologi, sa fröken till mamma. Men för att det bara fanns just två 5:or att dela ut.

Det var tidigt 80-tal, skolan syftade till ett genomsnittssamhälle som man trodde skulle leda till jämlikhet.

Och jag hade ju redan rumpan!

Tankarna slår mig när jag läser att var femte tjej sextrakasseras i skolan. Men fortfarande????

Och så läser jag min kompis Pernilla Alms redan slutsålda bok Läxfritt som syftar till en likvärdig skola.

Alltså, jag bara tänkte på det här.

Och att rumpförstoringar är det senaste på plastikhimlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar